Dan Brown je jedným z najúspešnejších žijúcich spisovateľov. Každá jeho kniha je celosvetovým bestsellerom, dve z nich boli aj áčkovo sfilmované (v hlavnej úlohe s Tomom Hanksom). Tématicky sa hýbe prevažne okolo náboženstva a preto sú jeho knihy aj vďačným zdrojom polemík. Najpopulárnejšie dielo Da Vinciho kód sa dokonca stretlo s oficiálnym odsúdením katolíckej cirkvi.
Proste Brown je borec. Jeho knihy sa vám nemusia páčiť, ale musíte uznať, že v nich niečo bude – také haló by obyčajná kniha nespravila, nech by mala marketing, aký len chce.
Osobne ma diela Dana Browna nechávajú chladným. Všetky sú napísané podľa rovnakej schémy, majú prakticky totožné postavy a násilné strihy kapitol ako z príručky Mladého spisovateľa trilerov. Motivácie záporných hrdinov sú neuveriteľné, najmä po tradičnom zvrate v závere, keď Brown postaví celý predošlý dej na hlavu, aby mohlo obecenstvo nadšene híkať.
Aj keď mi prekáža spracovanie, ako zaujímavé mi prídu myšlienky, ktorými sa zaoberá – a za príjemnú časť kníh považujem tú turistickú. Dej sa zvykne odohrávať v zaujímavých lokáciách a ukazuje detaily, ktoré ako bežný turista neuvidím. Sprievodca Brown vám predstaví Rím, Florenciu, Istanbul či aktuálne španielske Bilbao a Barcelonu.
Najnovšia kniha, ktorá práve rezonuje medzi čitateľmi, je Pôvod (Origin). Patrí do série Roberta Langdona, hlavným hrdinom je americký profesor ikonológie a náboženského symbolizmu. Ako vo všetkých predošlých dieloch, aj tu sa Langdon ocitne vo víre udalostí, ktorými prepláva hladko ako úhor a (malý spoiler) nič sa nestane ani jemu, ani tradične krásnej žene po jeho boku.
Oproti predchádzajúcim knihám však predsa len natrafíte na rozdiely a bude na vás, či sa vám budú páčiť alebo nie.
Langdonova záľuba v symbolike tu príde úplne navnivoč, v knihe síce symboly sú, ale nikto ich nelúšti ani nepotrebuje pre posun deja.
Brown sa tentoraz zaoberá pokrokom a technológiami, ako kulisy si preto zvolil diela moderného umenia – a tak, ako k nim má odpor hlavný hrdina, nie sú asi blízke ani autorovi. Na rozdiel od turistických sprievodcov po Ríme, Florencii či Louvri, sú Guggenheimovo múzeum v Bilbau aj diela Antonia Gaudího (Casa Milà, Sagrada Família) opísané s nadšením, aké prejavuje zväčša iba starostov bratranec, čo píše knihu o obci za eurofondy.
Poznávacím znamením Brownovej tvorby je zvrat v závere (plot twist). V ňom obráti celý doterajší dej hore nohami, takže všetky vaše odhady, kto je vrahom a o čo ide, vyjdú navnivoč. V Pôvode to neplatí – ak máte aspoň trochu prehľad o svete, pointu odhalíte hneď na začiatku a na konci sklamane zistíte, že ste mali pravdu.
Brown stavia veľkú časť svojho marketingu na kontroverznosti. Vymedzuje sa hlavne voči cirkvi, ktorá nemôže reagovať inak, ako reaguje, a podporuje tým predaj Brownových kníh. V Pôvode, ktorý svojou témou vyslovene nahráva na smeč proti cirkvi, však Brown zaradil spiatočku. Má už svoj vek (53) a možno si uvedomil, že by predsa len potreboval nejakú tú vstupenku – pre každý prípad. A polievočku si prihrieva zároveň na tri strany – vtiera sa židom, katolíkom aj moslimom zároveň.
Pôvod neodporúčam milovníkom Eca a v podstate ani Gaudího. Fanúšikovia detektívky tu tiež nenájdu nič pre svoje hĺbavé neuróny. Ale ak vás fascinuje Španielsko a nemáte veľa informácií o jeho nedávnej minulosti a o tom, kto tam vládne, môžete objaviť pár zaujímavých skutočností. Najmä ak vás zároveň fascinujú aj moderné technológie, podobne ako čierny Monolit priviedol do vytrženia našich chlpatých predkov.
Originálny názov: Origin
ISBN: 9788055158631
Počet strán: 528
Rok Vydania: 2018
Väzba: pevná
Jazyk: slovenský
Vydavateľstvo: Ikar
Preklad: Otakar Kořínek