Recenzia - Dan Brown: Pôvod

Autor: Rastislav Weber | 12.2.2018 o 13:56 | (upravené 12.2.2018 o 14:05) Karma článku: 4,05 | Prečítané:  574x

Pôvod neodporúčam milovníkom Eca a vlastne ani Gaudího. Fanúšikovia detektívky tu tiež nenájdu nič pre svoje hĺbavé neuróny. Ale ak vás fascinuje Španielsko, moderné umenie a nové technológie, môžete si tu nájsť niečo zaujímavé.

Obálka slovenského vydaniaObálka slovenského vydania (Doubleday)

Dan Brown je jedným z najúspešnejších žijúcich spisovateľov. Každá jeho kniha je celosvetovým bestsellerom, dve z nich boli aj áčkovo sfilmované (v hlavnej úlohe s Tomom Hanksom). Tématicky sa hýbe prevažne okolo náboženstva a preto sú jeho knihy aj vďačným zdrojom polemík. Najpopulárnejšie dielo Da Vinciho kód sa dokonca stretlo s oficiálnym odsúdením katolíckej cirkvi.

Proste Brown je borec. Jeho knihy sa vám nemusia páčiť, ale musíte uznať, že v nich niečo bude – také haló by obyčajná kniha nespravila, nech by mala marketing, aký len chce.

Osobne ma diela Dana Browna nechávajú chladným. Všetky sú napísané podľa rovnakej schémy, majú prakticky totožné postavy a násilné strihy kapitol ako z príručky Mladého spisovateľa trilerov. Motivácie záporných hrdinov sú neuveriteľné, najmä po tradičnom zvrate v závere, keď Brown postaví celý predošlý dej na hlavu, aby mohlo obecenstvo nadšene híkať.

Aj keď mi prekáža spracovanie, ako zaujímavé mi prídu myšlienky, ktorými sa zaoberá – a za príjemnú časť kníh považujem tú turistickú. Dej sa zvykne odohrávať v zaujímavých lokáciách a ukazuje detaily, ktoré ako bežný turista neuvidím. Sprievodca Brown vám predstaví Rím, Florenciu, Istanbul či aktuálne španielske Bilbao a Barcelonu.

Najnovšia kniha, ktorá práve rezonuje medzi čitateľmi, je Pôvod (Origin). Patrí do série Roberta Langdona, hlavným hrdinom je americký profesor ikonológie a náboženského symbolizmu. Ako vo všetkých predošlých dieloch, aj tu sa Langdon ocitne vo víre udalostí, ktorými prepláva hladko ako úhor a (malý spoiler) nič sa nestane ani jemu, ani tradične krásnej žene po jeho boku.

Oproti predchádzajúcim knihám však predsa len natrafíte na rozdiely a bude na vás, či sa vám budú páčiť alebo nie.

1. Langdonova záľuba v symbolike tu príde úplne navnivoč, v knihe síce symboly sú, ale nikto ich nelúšti ani nepotrebuje pre posun deja.
  2. Brown sa tentoraz zaoberá pokrokom a technológiami, ako kulisy si preto zvolil diela moderného umenia – a tak, ako k nim má odpor hlavný hrdina, nie sú asi blízke ani autorovi. Na rozdiel od turistických sprievodcov po Ríme, Florencii či Louvri, sú Guggenheimovo múzeum v Bilbau aj diela Antonia Gaudího (Casa Milà, Sagrada Família) opísané s nadšením, aké prejavuje zväčša iba starostov bratranec, čo píše knihu o obci za eurofondy.
  3. Poznávacím znamením Brownovej tvorby je zvrat v závere (plot twist). V ňom obráti celý doterajší dej hore nohami, takže všetky vaše odhady, kto je vrahom a o čo ide, vyjdú navnivoč. V Pôvode to neplatí – ak máte aspoň trochu prehľad o svete, pointu odhalíte hneď na začiatku a na konci sklamane zistíte, že ste mali pravdu.
  4. Brown stavia veľkú časť svojho marketingu na kontroverznosti. Vymedzuje sa hlavne voči cirkvi, ktorá nemôže reagovať inak, ako reaguje, a podporuje tým predaj Brownových kníh. V Pôvode, ktorý svojou témou vyslovene nahráva na smeč proti cirkvi, však Brown zaradil spiatočku. Má už svoj vek (53) a možno si uvedomil, že by predsa len potreboval nejakú tú vstupenku – pre každý prípad. A polievočku si prihrieva zároveň na tri strany – vtiera sa židom, katolíkom aj moslimom zároveň.

Pôvod neodporúčam milovníkom Eca a v podstate ani Gaudího. Fanúšikovia detektívky tu tiež nenájdu nič pre svoje hĺbavé neuróny. Ale ak vás fascinuje Španielsko a nemáte veľa informácií o jeho nedávnej minulosti a o tom, kto tam vládne, môžete objaviť pár zaujímavých skutočností. Najmä ak vás zároveň fascinujú aj moderné technológie, podobne ako čierny Monolit priviedol do vytrženia našich chlpatých predkov.

• Dan Brown: Pôvod
  • Originálny názov: Origin
  • ISBN: 9788055158631