Recenzia - Juraj Červenák: Prízraky na Devíne

Juraj Červenák je kráľom slovenskej fantasy a aj keď v ostatnom čase mieri mimo fantastiku (cyklus Stein a Barbarič), k mečom a mágii sa pravidelne vracia. Jeho najnovšia kniha je ďalším dobrodružstvom černokňažníka Rogana.

Aj keď Červenák napísal pár kníh aj pred cyklom o Roganovi, až príbehy o Černobohovom synovi ho vystrelili medzi československú spisovateľskú špičku. Prvá poviedka Mŕtvi striebro nepotrebujú vyšla v časopise Fantázia už v roku 1998. Odvtedy pribudlo šesť románov (vrátane najnovšieho) a pár poviedok, roztrúsených po rôznych antológiách a väčšinou zhrnutých v zbierke Černokňažník: Vojna s besmi (2006).

Obraz z obálky Prízrakov na Devíne.
Obraz z obálky Prízrakov na Devíne. (zdroj: Michal Ivan)

Ak vás za tie roky Červenákov hrdina obišiel, pripravte sa na stretnutie s chýrnym lukostrelcom a bývalým avarobijcom, momentálne čarodejníkom z Kančej hory, kde stráži a ovláda žriedlo moci, a ktorému robí spoločníka sám vodca Černobohovej svorky - vlk Goryvlad. Rogan, ktorému dali priatelia a (zatiaľ) preživší nepriatelia prívlastok Čierny, je skrátka hrdina bez bázne a s trochou hany, ktorý sa chytá za pasy aj s najmocnejšími hrozbami jeho - tak trochu slovanského – sveta.

Roganov svet budoval jeho duchovný otec od začiatku na základoch slovanskej mytológie, resp. staval na troskách a úlomkoch poznania, ktoré o viere našich prapredkov máme. Černokňažník sa potýka s bohmi z panteónu, o ktorom vieme z podania ruského kniežaťa Vladimíra I. Perún, Veles, Černoboh, Chors či Morena, tí všetci tu už raz boli a vďaka Červenákovi znova ožívajú.

Dej je tiež zasadený do konkrétnych historických súvislostí, aj keď sám autor priznáva, že si rôzne veci poposúval v čase tak, aby to lepšie vyhovovalo príbehom. V Prízrakoch na Devíne sa takto napríklad objavujú hradiská s architektúrou, ktorá sa podľa archologických nálezov objavila až desaťročia po Roganových dobrodružstvách. Aj keď, ktovie, ako to v skutočnosti bolo.

Prízraky na Devíne prichádzajú po niekoľkoročnej odmlke (Zlato Arkony vyšlo v roku 2012), medzitým sa Červenák venoval viac historickým dielam - cyklus Stein a Barbarič je už úspešnou detektívnou sériou s troma knihami a aj posledný príbeh kapitána Báthoryho (Železný polmesiac, 2015) je už viac historický ako fantasy. A na Prízrakoch túto fantasy odmlku zbadáte - predovšetkým v dobrom.

Obraz z obálky prvého dielu Zlata Arkony
Obraz z obálky prvého dielu Zlata Arkony (zdroj: Michal Ivan)

Najnovšie Roganovo dobrodružstvo ťaží zo skúseností, ktoré jeho autor získal pri detektívkach, a zároveň z neho srší radosť, s akou sa Červenák na chvíľu prepol od vážnych tém k oddychovke. Prízraky na Devíne sú na rozdiel od Zlata Arkony priamočiare, v duchu prvých roganoviek, ale zároveň obsahujú prekvapivé „detektívkarske“ zvraty, takže žiadne fantasy putovanie za čarovným mečom nehrozí. Navyše, autor tu hádže hrdinovi polená pod nohy s takou intenzitou, až sa bojíte, či to tentoraz Rogan a Goryvlad prežijú.

Ani vedľajšie postavy sa nedajú zahanbiť. S kňažicom Pribinom z Nitravy prežívate jeho prvú obetu bohom, výpravu za nevestou aj mnohé zrady a úklady. Prefíkanému Mojmírovi, ktorý už prijal vieru v kríž, zasa prajete nekresťanské veci. S prostými bojovníkmi zažijete prepadnutia v močiaroch, obliehania hradísk aj neľútostné súboje s besmi, aby ste si medzitým trochu vydýchli pri tradičnej slovanskej pohostinnosti. A pred vašimi očami ožíva majestátny Devín, akási Minas Tirith vtedajšieho sveta.

Kniha je samostatná a príbeh ucelený, ale znalosť predošlých príbehov zvýši čitateľský zážitok - v deji sa objavujú narážky, ktorých pôvab môže nováčikovi v tomto svete uniknúť. A aj keď je Goryvladov infantilno-čierny humor samonosný, často odkazuje na minulé dobrodružstvá. Odporúčaná je najmä úvodná trilógia (Vládca vlkov, Radhostov meč a Krvavý oheň) a poviedka Keď vyjde slnko nad Zoborom... (v časopise Fantázia 26 alebo zbierke Vojna s Besmi), kde sa prvýkrát stretnete s budúcim kniežaťom Pribinom.

Juraj Červenák sa po Prízrakoch na Devíne vracia k detektívkam. Na jeseň nás čaká Diabol v zrkadle, kde sa Stein a Barbarič popasujú s hrozbou atentátov v samotnej Viedni. Nasledovať bude kapitán Báthory pri obliehaní Nových Zámkov (pracovný názov Hradba západu) a v roku 2017 aj úplná novinka, detektívny thriller Zakliaty zámok s Pavlom Dobšinským a Boženou Nemcovou v hlavných úlohách.

Obálka Prízrakov na Devíne
Obálka Prízrakov na Devíne (zdroj: Michal Ivan)

Rogan sa však určite vráti tiež. Napokon, ako vraví Goryvlad, čierna je dobrá. A s vodcom Černobohovej svorky neradno nesúhlasiť.

Podrobnosti o knihe

• Juraj Červenák: Prízraky na Devíne

• Vydavateľ: Artis Omnis, Žilina

• Rok vydania: 2016

• Redakcia: Andrea Harmanová, Zora Červenáková

• Obálka a ilustrácie: Michal Ivan

• Počet strán: 232

• Rozmery: 120×200

• Vyhotovenie: pevná väzba

• ISBN: 9788089718627

Odkazy na knihy vedú do kníhkupectva Martinus. Autorom všetkých obálok k cyklu Rogan je Michal Ivan.

Rastislav Weber

Rastislav Weber

• Počet článkov:  8
  •  |

Vzdelaním marketér, povolaním internetový guru (od 1999), koníčkom publicista a občasný spisovateľ. Mám rád svoju rodinu a leto, neznášam chlad a pocit bezmocnosti. Zoznam autorových rubrík:  Svet okolo násUkryté SlovenskoKnihyNezaradenéSúkromné